Gezonde voeding

Gezonde voeding voor jongeren bestaat uit voldoende hoeveelheden uit de Schijf van Vijf. Wat is dat, waarom de Schijf van Vijf en hoeveel moet je kind bewegen?

Gezond koken

Als je kind het huis uit gaat kan het moeten wennen aan zelf gezond koken. Hoe help je daar als ouder bij en wat doe je als kind heel erg afvalt of juist veel aankomt?

Groente en fruit

In groente en fruit zitten vitaminen, mineralen en vezels. Het is belangrijk dat je kind dagelijks 2 ons groente en 2 stuks fruit eet. Hoe kun je je kind daarbij helpen?

Tussendoortjes

Jongeren kunnen het best maximaal vier tussendoortjes per dag eten. Hoelang moet je kind bewegen om populaire tussendoortjes te verbranden en hoe snack je gezond?

Vegetarisch

Als je kind vegetarisch eet moet je zorgen dat het genoeg ijzer en vitamine B12 binnenkrijgt. Welke producten zijn daarvoor geschikt en waar helpt vitamine C bij?

Sportvoeding

Sportvoeding in de vorm van extra warm eten of een boterham is geschikt voor jongeren die veel sporten. Zijn sportdrankjes nodig en waarom is water drinken belangrijk?

Veganistisch

Als je kind veganistisch eet, loopt het risico op een tekort aan voedingsstoffen. Op welke voedingsstoffen moet je goed letten en hoe voorkom je een tekort bij je kind?

Voedselallergie

Als het afweersysteem antistoffen aanmaakt tegen bepaalde eiwitten in eten, heet dat een voedselallergie. Welke klachten krijgt je kind daarvan en wat is intolerantie?

Glutenintolerantie

Gluten komen voor in granen als tarwe, rogge, haver, spelt, kamut en gerst. Hoe herken je een glutenintolerantie?

Lactose-intolerantie

Bij lactose-intolerantie maken de darmen te weinig lactase aan. Dit zorgt voor buikklachten als kramp en winderigheid. Wat moet je doen als je denkt dat je kind dit heeft?

Vergelijk hulpaanbod