Je bezwaarschrift wordt behandeld door een andere medewerker dan de persoon die de beslissing genomen heeft.
Telefonisch uitleg
Misschien belt deze medewerker je op om uitleg te geven. Ben je tevreden met de uitleg? Dan kan de medewerker je vragen om je bezwaarschrift in te trekken. Heb je toch nog vragen of twijfels? Zeg dan dat je door wil gaan met je bezwaarschrift.
Brief over overleg of hoorzitting
Ga je door met je bezwaarschrift, dan krijg je waarschijnlijk een brief met de vraag of je wil dat er een hoorzitting komt. Of met een uitnodiging voor een overleg. Je kan aangeven of je hier gebruik van wil maken.
Bij de brief zit soms een antwoordstrook. Wil je je bezwaren toelichten op de hoorzitting of een overleg? Dan is het belangrijk dat je die antwoordstrook invult en op tijd terugstuurt.
Wat is een overleg?
Bij een overleg bespreek je met medewerkers van de uitkeringsinstantie de beslissing en jouw bezwaar hierbij. Vaak is dit onder leiding van een onafhankelijke persoon, een mediator. Je zoekt samen naar een oplossing voor het probleem. Kom je samen tot een oplossing? Dan zal aan je gevraagd worden om je bezwaar in te trekken. Is er geen oplossing? Dan wordt je bezwaar verder in behandeling genomen.
Wat is een hoorzitting?
Een hoorzitting is een gesprek met 1 of meer medewerkers van de instantie. Bij medische zaken kan er ook een arts bij zijn, en in WAO- en WIA-zaken kan je werkgever erbij zijn.
In een hoorzitting kan je je bezwaren verder toelichten en kan de instantie je om meer informatie vragen.
Je bent niet verplicht om naar de hoorzitting te komen. Kom je wel, dan mag je iemand meenemen, bijvoorbeeld een advocaat, iemand van de vakbond, je partner of een bekende.
Tip
Je kan de instantie vragen om je onkosten te vergoeden als je gelijk krijgt. Bijvoorbeeld je reiskosten of de kosten van degene die je helpt. Het is verstandig om dit meteen in je bezwaarschrift te vragen, maar het kan ook nog tijdens de hoorzitting.